جلوگیری از سکته مغزی بدلیل استفاده از گوشی

ایفون 14

سکته مغزی چیست؟

طبق گزارس مگ،این عارضه که به عنوان سکته مغزی اسکمیک نیز شناخته می‌شود، به انسداد رگ‌های خونی تغذیه‌کننده مغز اشاره دارد که منجر به توقف خون‌رسانی به مغز شده و در نهایت به ایسکمی و نکروز هیپوکسیک بافت محلی مغز منجر خواهد شد. انفارکتوس مغزی هم‌چنین عامل ظهور سریع بیماری‌های عصبی مربوطه از جمله سندرم بالینی اختلال عملکردی است. این عارضه مغزی، شایع‌ترین نوع بیماری عروق مغز است که سهمی ۷۰ تا ۸۰ درصدی از آن را به خود اختصاص داده است.

اگر نتوان به‌موقع درمان معقولی را برای رفع این عارضه دریافت کرد، عواقبی مانند فلج یک‌طرفه اندام، اختلال گفتار، تاری دید و حتی حالت نباتی در انتظار بیمار خواهند بود. این در نهایت منجر به نرخ بالای ناتوانی و مرگ و میر می‌شود.

علل شایع سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی یک بیماری شایع عروق مغز در میان سالمندان و افراد مسن بالای ۵۰ سال است، اما با بهبود سطح زندگی، سن شروع انفارکوس به تعویق می‌افتد. امروزه جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله نیز از اغلب از این بیماری رنج می‌برند.

علل شیوع به‌طور کلی عبارتند از:

آترواسکلروز: بیمارانی که برای طولانی مدت به فشار خون بالا، چربی خون و دیابت مبتلا هستند، نمی‌توانند درمان استاندارد را دریافت کنند. چاقی، استعمال سیگار، فشار کاری بالا و خوردن غذاهایی پرکالری، همگی می‌توانند منجر به سکته حاد مغزی شوند.

ضربه یا ماساژ نادرست گردن نیز می‌تواند باعث پارگی انتیما رگ‌های خونی گردن و سپس آنورسیم تشریح‌کننده و در نتیجه ایجاد سکته حاد مغزی شود. بیماری‌هایی مانند مویامویا و آرتریت تاکایاسو نیز می‌توانند در بروز انفارکتوس مغزی نقش داشته باشند.

بیماری دریچه‌ قلب، عفونت اندوکارد، آریتمی: عملکرد سیستولیک قلب کاهش می‌یابد و خون در قلب راکد شده و ترومبوز ایجاد می‌شود. رشد غیرطبیعی قلب نیز منجر به باز شدن و ایجاد سوراخ بیضوی می‌شود و ترومبوز رتروگراد از سیاهرگ‌ها می‌تواند مستقیما از طریق منفذ بسته نشده روی قلب به سیستم شریانی منتقل شده و منجر به سکته مغزی شود.

حالت انعقاد درون رگی: مانند پلی سیتمی، سندروم میلودیسپلاستیک، عدم وجود برخی اجزا در سیستم ضدانعقاد و غیره می‌تواند باعث افزایش انعقاد خون و در نتیجه تشکیل ترومبوز و ایجاد سکته مغزی شود.

آیا بازی با گوشی هوشمند باعث سکته مغزی می‌شود؟

بازی با موبایل در یک حالت ثابت و بی‌تحرک برای طولانی مدت می‌تواند باعث کندی جریان خون و اسپوندیلوز گردن شود. شریان‌های مهره‌ای دو طرفه که خون را به پشت مغز می‌رسانند در سوراخ بین مهره‌ای ستون فقرات گردنی قرار دارند. که می‌تواند منجر به نارسایی شریانی مهره‌ای متناظر، همراه با فشار خون، چربی خون و غیره شود، این عوامل می‌توانند در موارد حاد، می‌تواند باعث ایجاد سکته مغزی شوند.

کاربرانی که سخت به بازی با گوشی خود مشغول می‌شوند و پس از آن فراموش می‌کنند غذا بخورند یا بخوابند، باید بسیار مراقب رفتار خود باشند. بدن در حالت مصرف بیش از حد قرار می‌گیرد و تغذیه بافت مغز در این حالت به‌طور کافی انجام نخواهد گرفت. این اختلال اغلب باعث ظهور هیپوگلیسمی و هیپوکسی مغز می‌شود. هر دوی این عوامل می‌توانند باعث اسپاسم عروق مغزی و در نهایت سکته مغزی منجر شوند.

افرادی که در حین انجام بازی، سیگار می‌کشند نیز باید بسیار مراقب باشند. نیکوتین تولید شده از سیگار می‌تواند به دیواره رگ‌های خونی آسیب بزند و باعث ترومبوز شود. سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که یک ترومب شکسته شود و رگ‌های خونی مغز را مسدود کند.

هنگام بازی با گوشی‌ هوشمند، خلق‌وخوی ما بیش از اندازه عصبی و هیجانی است. در شرایط استرس، ضربان قلب افراد دائما در حال نوسان بوده و فشار خون نیز همراه با آن افزایش می‌یابد. این فرآیند باعث ترشح مداوم هورمون‌های آدرنال میشود و انقباض عروق را تشدید می‌کند. که می‌تواند عاملی برای ایجاد سکته مغزی باشد.

علائم هشداردهنده سکته مغزی چیست؟

معمولا برخی از علائم، قبل از شروع انفارکتوس مغزی زنگ خطر را به صدا درمی‌آورند. اگر بتوانید به موقع متوجه آنها شوید و به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید، می‌توانید میزان ریسک ناشی از سکته مغزی را تا حد زیادی کاهش دهید.

در زندگی روزمره می‌توان سکته مغزی را از طریق فرمول “سکته ۱۲۰” شناسایی و مهار کرد.

اولین اقدام، فرم نامتقارن و ناهموار در صورت است.

دومین اقدام، هر دو دست را بالا بیاورید و بیش از ۱۰ ثانیه نگه دارید، بررسی کنید که آیا در یک طرف بازوی شما ضعف وجود دارد یا خیر.

عمل سوم نیز آزمایش گفتار و عدم وضوح در تکلم است.

هنگامی‌که یکی از علائم بالا رخ دهند، باید فورا به آن رسیدگی کنید، زیرا احتمال بروز سکته مغزی وجود دارد و باید به موقع به پزشک مراجعه کرد.

چگونه از سکته مغزی پیشگیری کنیم؟

۱- کنترل فشار خون، چربی‌های خون و کنترل وزن بدن

۲- به ورزش روزانه پایبند باشید، حداقل ۳۰ دقیقه با شدت متوسط

۳- ترک سیگار و الکل

۴- رژیم غذایی متعادل داشته باشید و از مصرف روزانه بیش از ۶ گرم نمک خودداری کنید.

۵- کنترل ریتم و ضربان قلب و درمان بیماری‌های اولیه قلبی

۶- خلق و خو و روحیه خوبی داشته باشید تا از بروز اضطراب و افسردگی جلوگیری کنید.

7- قند خون خود را کنترل کنید، قند خون در حالت ناشتا باید کمتر از 0.6mmol/L باشد و پس از غذا نیز باید کمتر از مقدار 10.0mmol/L باشد. میزان هموگلوبین گلیکوزیله نیز باید کمتر از 7 درصد باشد.

منابع: gadgetnews , gizchina

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.